headershadow

Latest Blogposts

Als je niet kunt zwemmen, kun je ook niet ondernemen!


Onlangs zat ik op een van die warme dagen in een overdekt zwembad te kijken naar de prestaties van mijn kleindochter.
Zij ging op voor haar zwemdiploma B. Omdat er zo'n 50 kinderen hetzelfde deden, had ik tijd genoeg om met mijn gedachten af te dwalen naar mijn bedrijf. Altijd handig om in spaarzame minuten aan je bedrijf te werken. Ik hou van metaforen, vandaar dat ik deze invalshoek koos.

'Waarom moet je kunnen zwemmen voordat je kunt ondernemen?'

Al snel vond ik het antwoord op mijn vraag. Het werd ineens nog duidelijker hoe belangrijk een goed doordacht systeem is voor de groei van je onderneming. Mijn denkproces ging ongeveer zo:

1. Als je leert zwemmen, begin je niet meteen aan een ingewikkelde vlinderslag. Je start met de basis en gaat je van daaruit omhoog werken. Voor het hele zwemsysteem is eerst een plan gemaakt. Diploma A, dan B, dan C ... Elk diploma met een eigen moeilijkheidsgraad.

2. Je krijgt exact uitgelegd wat je moet doen en hoe je het moet doen. Je moet het alleen nog DOEN! Voor elk diploma krijg je gedeeltelijk dezelfde basisoefeningen aangevuld met een nieuwe uitdaging. Bijvoorbeeld wel weer de schoolslag, maar dan meerdere baantjes kunnen zwemmen. En natuurlijk ook hele nieuwe oefeningen, borstcrawl, rugcrawl, duiken en onder water door een gat zwemmen, stil liggen ...

3. Wekelijks oefen je door de oefeningen steeds daadwerkelijk te doen! Je krijgt feedback op je resultaten. Dit gaat goed, dat kan nog beter. Natuurlijk hebben kinderen die leren zwemmen weleens geen zin. Of ze hebben zin in iets heel anders, van de glijbaan af het water in, bijvoorbeeld. Op plankjes dobberen ... Maar dat is geen optie.

4. Focus, focus, focus en oefenen, oefenen, oefenen! Niet afdwalen met je gedachten want dan kom je dieper in het water te liggen en worden de oefeningen onnodig zwaar. Doen wat de badjuf/meester zegt. Niet meer en niet minder. Het is immers een zorgvuldig uitgedacht plan. Als je de stappen in dat plan precies opvolgt dan haal je diploma A, dan B, dan C ..

 

Mijn conclusie is dat zwemmen en ondernemen veel meer met elkaar gemeen hebben dan je wellicht in eerste instantie zou denken.

5. Het is namelijk heel verstandig als je start met je bedrijf om eerst een plan te maken. Natuurlijk is het zinvol om daarbij te kijken naar de aanpak van andere succesvolle ondernemers. Volg de plannen die zij gemaakt hebben en zet de stappen die zij gezet hebben.

6. Werken aan het fundament, de basis, is de eerste stap. Als dat goed 'staat' en je hebt gekeken naar de statistieken, ga je pas aan de volgende stap beginnen. De volgende stap komt dus pas nadat je de eerdere stap helemaal goed hebt uitgevoerd.

7. Je houdt je focus en vertrouwt erop dat elke stap je dichter bij je doel brengt. Afleidingen laat je voor wat ze zijn. Je gaat niet van je pad af. Consistent en gecommitteerd ga je door van het ene niveau naar het andere. Zo groeit je bedrijf precies zoals jij dat voor ogen had!

Welke metafoor gebruik jij om op je bedrijf gestaag te laten groeien? Ik lees het graag in je reactie onder dit blog.

Veel succes!

Veron Goemans

P.S. Mocht je moeite hebben om de dingen te blijven doen die jij je
Stok achter de deur coachingvoorgenomen hebt, let dan op want in oktober begin ik weer met een nieuwe ronde van het 'stok achter de deur' coachtraject!

 

 

4 reacties op “Als je niet kunt zwemmen, kun je ook niet ondernemen!


Comment author said

Door Peter op 1 juli 2015 om 22:07

Inderdaad Veron, het gaat allemaal om het bereiken van doelen en dan is het zeker handig om daar gestructureerd aan te werken met een heldere focus. Wat dat betreft is dit wel een mooie metafoor.

 

Comment author said

Door Veron Goemans op 2 juli 2015 om 09:18

Dank voor je reactie Peter, en ja, een mooie conclusie van je! Welke metafoor gebruik jij om je bedrijf te laten groeien?

 

Comment author said

Door Renée Daniëls op 2 juli 2015 om 12:39

Altijd mooi als je je inspiratie en voorbeelden zo dicht bij huis kunt halen! Dat maakt het makkelijker om ze voor ogen te houden, ook/juist als het een keertje wat minder soepel loopt.

Ik gebruik voor de groei van m'n eigen bedrijf (nog) geen metafoor, maar heb er wel eentje voor jouw #6 (dus eigenlijk voor m'n klanten): als je een goed huis wilt bouwen dat tegen een stootje kan, dat je kunt uitbouwen als en zover je wilt en dat jaren blijft staan, zorg je voor een solide fundament. Hetzelfde geldt voor je bedrijf.
En ik heb daar ook een blog over geschreven. 🙂

 

Comment author said

Door Veron Goemans op 2 juli 2015 om 13:20

Dank je wel voor je reactie Renée, en ja een huis voor het fundament van je bedrijf is ook een mooie metafoor! Wat is de link naar je blog?

 

Plaats een reactie


*