headershadow

Latest Blogposts

Strategiesessies zijn niet integer!


"Ik kreeg laatst van iemand zo'n gratis strategiesessie"
vertelde Josje mij onlangs op een netwerkbijeenkomst, "en dat heb ik als ontzettend niet integer ervaren" voegde ze er meteen aan toe. Wat was er gebeurd?

Degene die de strategiesessie gratis had aangeboden, had Josje in contact gebracht met de pijn die zij als kind had opgelopen. Meestal willen we zo snel mogelijk 'weg' van pijn, we willen ervan af. Dat wilde Josje ook. De oplossing die zij in die strategiesessie kreeg om van haar pijn af te komen, was een programma aanbod waar zij een behoorlijke prijs voor moest betalen. Dat vond zij zo niet integer, Josje had er geen woorden voor.

Je zult het vast met mij eens zijn dat het zeker niet de bedoeling van een strategiesessie is om er zo'n vervelende ervaring aan over te houden als Josje heeft gekregen. Maar hoe moet het dan wel? Hoe zorg je ervoor dat je iemand een prettige ervaring geeft ?

De essentie van een strategiesessie

Een strategiesessie is in essentie natuurlijk gewoon een verkoopgesprek. Daar is overigens helemaal niets mis mee. Maar .... het is wel een heel bijzonder verkoopgesprek. Het doel van het gesprek is namelijk in eerste instantie totaal niet gericht op het verkopen van je dienst!

Het allereerste en belangrijkste doel van een strategiesessie is om 'waarde' te bieden aan degene waarmee je het gesprek voert. Die 'waarde' geef je bijvoorbeeld in de vorm van drie tips of van drie te nemen volgende actiestappen.

Na het geven van je 'waarde' vraag je aan je potentiële klant, en alleen als je het gevoel hebt dat je die persoon nog verder kunt helpen, of je iets mag vertellen over een aanbod dat je hebt. Een aanbod dat volgens jou prima aansluit bij de behoefte van de ander. Bij een 'ja' op die vraag, vertel over je aanbod, en bij een 'nee' rond je het gesprek netjes af.

Je dienst verkopen is dus het tweede doel van een strategiesessie, maar pas als je aan het eerste doel 'waarde bieden' voldaan hebt.

Zelf heb ik een paar keer als 'potentiële klant' een strategiesessie ervaren en er waardevolle tips uit gekregen waar ik nog steeds heel blij mee ben. Ik heb ook vanuit de aanbiederskant een paar keer een strategiesessie gevoerd. Mijn aanbod heb ik alleen gedaan als ik voelde dat ik iets voor die ander kon betekenen en als ik met die persoon wilde samenwerken.

Het derde doel van een strategiesessie is dus, naast het geven van je waarde, om na te gaan of jij een match voelt met je potentiële klant.

Blijkbaar voelde degene die de strategiesessie aan Josje had aangeboden een match met het programma aanbod. Helaas was het doel 'waarde bieden' achterwege gebleven. Een gemiste kans om iemand te helpen om de pijn op te lossen.

Wat is jouw ervaring met strategiesessies? Vind jij ze, net als Josje, niet integer? Ik stel prijs op jouw mening, deel hem hieronder!

 

Succes met je business!

Veron Goemans

P.S. Strategiesessies is een verzamelnaam voor een nieuw fenomeen 'verkoopgesprekken'. Er worden allerlei bewoordingen voor gebruikt, bijvoorbeeld 'doorbraaksessie', 'boost je bedrijf sessie', 'groeiscan', 'marketingscan', en ga zo maar door.

 

 

 

.

 

 

 

 

Opt-in bestaat niet
Laat je inspireren!
Vul hieronder je naam en email in en krijg direct toegang tot 2 inspirerende interviews uit mijn boek 'Vrouwen Online'
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

4 reacties op “Strategiesessies zijn niet integer!


Comment author said

Door Marijke op 15 oktober 2014 om 07:08

Veron, allereerst mijn compliment voor het heldere artikel. Ik ben zelf een groot liefhebber van strategiegesprekken. Zowel om te ontvangen als om te geven. Een strategiegesprek is integer als het integer wordt gegeven. Zoals jij in je artikel beschrijft, zo is de bedoeling van een strategiegesprek. Je kunt in feite niet spreken van een 'gewoon'verkoopgesprek omdat het strategiegesprek leidt tot bewustwording van iemands situatie. Dat doet een 'gewoon' verkoopgesprek niet. Ik noem het daarom ook een doorbraakgesprek. Mensen kunnen door de vragen die je stelt een echte doorbraak ervaren, als ze er aan toe zijn. Dat vraagt om een grote zorgvuldigheid.
Ik zeg: het strategiegesprek op zich is neutraal en kan heel waardevol zijn, de manier waarop de aanbieder van het gesprek omgaat met de afnemer ervan bepaalt of het integer is of niet. En zelfs dan nog kan het door beide partijen verschillend worden ervaren. Of iets integer is of niet blijft een subjectieve beleving.

 

Comment author said

Door Veron Goemans op 15 oktober 2014 om 11:08

Dank je wel voor je reactie Marijke, en ja, een 'doorbraakgesprek' is er zeker ook een hele mooie naam voor!

Ik ben het helemaal met je eens dat beide gesprekspartners de integriteit van het gesprek verschillend kunnen ervaren. Maar .... de aanbieder heeft een andere rol in het gesprek dan de ontvanger. De aanbieder is de gespreksleider en hij/zij kan overal in het gesprek, maar zeker aan het eind vragen of het gesprek door de ontvanger integer is ervaren. Zeker in situaties waarin zaken aan de orde komen zoals die van Josje, waar ik in mijn blog over geschreven heb.

Ben je het daar mee eens Marijke?

 

Comment author said

Door Frans Brinkman op 15 oktober 2014 om 09:53

Als het een verkooppraatje is, en dat is het, dan noem het maar gewoon zo, toch?

 

Comment author said

Door Veron Goemans op 16 oktober 2014 om 00:51

Dank voor je reactie Frans!
Als je het een verkooppraatje noemt, dan doe je het concept tekort. Het wordt pas een verkooppraatje als je de klant goede tips hebt gegeven, als je het gevoel hebt dat je de klant nog verder kunt helpen met je aanbod en als er een match is voor samenwerking. En er is natuurlijk helemaal niets mis met 'iets' verkopen.

 

Plaats een reactie


*