headershadow

Latest Blogposts

Specialist of Generalist? Dilemma #2

Als je liever de tekst leest die ik in deze video  uitspreek:

Welkom bij deze serie over dilemma's en het dilemma waar ik dit keer heel graag jouw mening over wil horen, is het dilemma van de specialist versus de generalist. Je weet vast wel dat in de internetmarketing altijd wordt gezegd dat je één doelgroep moet hebben, met één probleem dat je van die doelgroep kent en dat je daar één oplossing voor moet aanbieden.

Als je dat doet, dan kun je een hele goeie business bouwen, dan gaat het allemaal goed voor je werken. Dat is de ene kant.

De andere kant is dat je daar heel veel moeite mee hebt omdat je ontzettend veel kunt en weet en dat aan heel veel mensen aan wil bieden. Dus je bent een generalist. Ik weet niet zo goed of het een beter is dan het ander. Ik weet wel dat in de internet marketing altijd gezegd wordt dat de specialist beter is. Maar daarom heb ik een mooie metafoor voor je die ik laatst van een vriendin hoorde en die gaat over een generalist.

Het is namelijk zo, het is even een heel ander gebied waar ik je naar meeneem, het gaat namelijk over de sport. Je weet dat ontzettend veel mensen uitblinken in één speciale sport. In schaatsen of in voetbal, noem maar op, het maakt niet uit in welke sport, maar daar blinken ze heel erg in uit.

Als je aan de sportmensen zelf vraagt welke sport ze eigenlijk het meest belangrijk vinden om in uit te blinken dan is dat, en in ieder geval tot mijn verrassing, dan is dat de tienkamp. De tienkamp is een sport waarbij je tien sporten heel goed moet kunnen, niet perfect. Er zijn altijd betere verspringers, betere discuswerpers.

Bij alle tien de sporten van de tienkamp doen allemaal mensen aan mee die uitblinken in één onderdeel en daar misschien wel in winnen, maar daar win je niet de tienkamp mee. Je wint de tienkamp als je op alle onderdelen heel goed kunt scoren. Eigenlijk is een tienkamper dus een generalist. Het is heel bijzonder dat mensen in de sport juist de tien kampers de beste prestatie vinden leveren die er maar te leveren valt in de sport, een generalist dus.

Nu is mijn vraag aan jou 'vind je dat je in een business een specialist moet zijn of vind jij dat je in een business ook een generalist kunt zijn?' Ik hoor heel graag jouw mening en ik hoop dat je die onder deze video hier achterlaat, waarvoor bij voorbaat al mijn hartelijke dank.

Dank je wel voor het kijken en tot het volgende dilemma.

 

 

 

.

Laat je inspireren!
Vul hieronder je naam en email in en krijg direct toegang tot 2 inspirerende interviews uit mijn boek 'Vrouwen Online'
Je gegevens zijn veilig. Wij hebben net zo'n hekel aan spam als jij

4 reacties op “Specialist of Generalist? Dilemma #2


Comment author said

Door Hugo Bakker op 24 oktober 2014 om 21:40

Beste Veron, wat een leuke video en verrassende uitkomst!
Laat ik nu mijn hele leven aan atletiek gedaan hebben en het liefst de tienkamp deed!
Wat daar inderdaad zo leuk aan is is dat het een optelsom is. Een toptienkamper kan alles goed, zodra er één onderdeel minder goed gaat kun je de #1 plek wel vergeten. Dat vraagt niet dat je op elk onderdeel de beste moet zijn, maar wel dat je op elk onderdeel maximaal moet presteren naar jouw eigen vermogen. Dit is echt de sleutel! Dat geeft misschien een extra dimensie aan je vraag.

Dus als je het vertaalt naar ondernemen mogen er onderdelen zijn waar je minder in uitblinkt maar moet je wel overal 100% voor gaan.
Kiezen qua doelgroep en product; ik denk dat dit je marketing wel degelijk makkelijker maakt. Al was het alleen maar om je doelgroep op te kunnen zoeken. Ik denk dat je vooral je doelgroep moet kiezen; vervolgens kun je ze wel met meer verschillende dingen helpen.
Olympisch kampioen tienkamp is en blijft de koning van alle atleten!

groeten, Hugo

 

Comment author said

Door Veron Goemans op 24 oktober 2014 om 23:58

Beste Hugo, dank je wel voor je reactie!
Wat ontzettend toevallig dat ik een metafoor over de tienkamper geef en dat het nou net jouw favoriete onderdeel van atletiek is.

Ik ben het helemaal met je eens dat je marketing een stuk makkelijker is als je voor jezelf een heldere doelgroep hebt gekozen waaraan je een product aanbiedt. Is iemand eenmaal klant bij je dan kun je ze met verschillende dingen helpen, schrijf je.

Dat doet me denken aan een metafoor die ik een jaar of vier geleden van Linda Spaanbroek hoorde. Voor je potentiële klant moet je een voordeur hebben met één deurbel, zodat deze precies weet waarvoor hij/zij bij jou moet zijn, vertelde zij. Achter die voordeur is de gang met allemaal andere deuren: producten en diensten dus waar de klant gebruik van kan maken.
Mooi hé!

 

Comment author said

Door mercedes choufoer op 28 januari 2015 om 01:04

Als je je in je marketing bezig houdt met één niche zou je je kunnen beperken tot die niche...maar welke niche is klein... zeker de mijne niet, want allereerst willen de meeste mensen meer of extra geld verdienen . Een bedrijf opzetten in Internet marketing betekent veel leren, dus de educatie die ik verkoop is dan weer heel breed en van toepassing op allerlei affiliate varianten en producten. Dus dan wordt het toch ook weer een tienkamp. Zeker als je heel veel onderwerpen interessant vind,hetgeen mijn "probleem " is. En kennis maakt macht, hoewel ik dat liever zou willen wijzigen in : kennis geeft kracht. Be the professional.

 

Comment author said

Door Veron Goemans op 2 februari 2015 om 11:12

Dank voor je bijdrage Mercedes! Kennis is macht werkte vroeger geloof ik nog wel, maar nu niet meer. Kennis geeft kracht klinkt een stuk aantrekkelijker. Waar het volgens mij vooral om gaat, is dat je kennis omzet in daden. Je kennis implementeren dus. Vandaar ook altijd slogans als 'bewezen werkende strategieën, stappen, enz'.

Heel herkenbaar wat je schrijft over al die onderwerpen die jij interessant vindt. Daar heb ik ook vaak last van. 'Kiezen is verliezen' is een valkuil. Beter is 'kies en je wordt gekozen'.

Het is misschien interessant om te weten hoe een tienkamper zich op alle onderdelen bekwaamt. Hugo hoe heb jij dat aangepakt toen je aan het tienkampen was? Oefende je onderdeel voor onderdeel totdat je op een bepaald niveau zat of oefende je alle onderdelen gelijktijdig?

 

Plaats een reactie


*